W dniach 23-25 listopada ośmiu uczniów naszej szkoły wraz z nauczycielami wzięło udział w wirtualnej wizycie w Grecji w ramach programu Erasmus+. Nasze kraje partnerskie to Finlandia, Portugalia, Włochy, Słowacja i Grecja. Zadaniem uczniów było przygotowanie prezentacji na wcześniej ustalone między krajami partnerskimi tematy. Ponadto uczniowie brali udział w quizach i dyskusjach dotyczących integracji społecznej osób niepełnosprawnych, listopadowych tradycji oraz zawodów, które kiedyś były popularne w  Grecji, a także na temat zmieniającego się rynku pracy w wyżej wymienionych krajach. Mimo tego, że wizyta ta odbywała się tylko wirtualnie, była ciekawym doświadczeniem dla naszych uczniów. Nasi uczniowie wykazali się wspaniałymi umiejętnościami językowymi i technicznymi.

Fińska szkoła to jedna z najlepszych na świecie. Dlaczego tak jest? Mogli się o tym przekonać nasi nauczyciele i dwie uczennice, którzy w dniach 10-15 października 2021 r. brali udział w wizycie partnerskiej w Kauhajoki w Finlandii w ramach programu Erasmus+. Szkoła fińska największy nacisk kładzie na umiejętności a nie wiedzę. Uczniowie międzyoddziałowo biorą udział w kilkudziesięciu kursach, mają do wyboru 75 kursów, z czego 25 jest obowiązkowych, np. łowiectwo, gotowanie, granie; później zdają z tego egzamin. Priorytetem jest bezpieczeństwo i wygoda (wszyscy chodzą w skarpetkach, dlatego jest niezwykle czysto). Bardzo ważne są wartości, na których opiera się system edukacji: 1) niektórzy potrzebują więcej, żeby dać z siebie więcej; 2) tylko bezpieczny uczeń może się dużo nauczyć; 3) każdy człowiek jest wartościowy i wyjątkowy; 4) razem osiągniemy cel pod warunkiem, że jest on celem wszystkich.  Pracownie są tak wyposażone, że można tylko pozazdrościć. Dobre wzorce już mamy, oby ciągłe zmiany w naszym systemie oświatowym, przyniosły kiedyś takie same efekty jak w Finlandii. Koordynatorem projektu jest pani Agata Jachtoma, ogólna wartość projektu to 30 tys. EUR.
Projekt „National heritage for our common European heritage” (Dziedzictwo narodowe dla naszego wspólnego dziedzictwa europejskiego)  jest finansowany z funduszy Unii Europejskiej.
      

Czwarty dzień wizyty w ramach Programu Erasmus+. Wizyta w Chlebowej Chacie w Brennej i w rezerwacie żubrów w Pszczynie. Po zwiedzeniu skarbów Unesco przyszedł czas na rezerwat przyrody i tradycje wypieku chleba. Założenia projektu osiągnięto. Podsumowanie Programu Erasmus+ w Polsce za nami. Miły wieczór, który zamykał 5 dni pobytu w Marklowicach. Szczególne podziękowania dla rodzin goszczących, które zapewniły cudowną opiekę naszym gościom z zagranicy. Dziękujemy.

Trzeci dzień wizyty - grupa Erasmusa + w Krakowie. Zamek Królewski, Wawel, Dzwon Zygmunta, Kościół Mariacki i spotkanie ze smokiem. Spacer po Sukiennicach i świąteczny jarmark. 

Wtorkowe warsztaty, które odbyły się 3 grudnia były drugim spotkaniem w ramach Unijnego programu edukacyjnego Erasmus plus. W szkolnej stołówce nasi uczniowie oraz zaproszeni goście z kilku europejskich krajów pod opieką nauczycieli, mieli okazję nauczyć się robienia świątecznych ozdób na choinkę. Stołówka zamieniła się w tętniące życiem – kolorowe miejsce, gdzie uczniowie tworzyli przepiękne i wyjątkowe cudeńka choinkowe. Były to ekologiczne ozdoby z papieru oraz bombki zdobione tasiemkami, sznurkiem i cekinami. Wspólne ubieranie choinki, która będzie wyjątkowa zaplanowane jest na czwartek. Koordynatorami warsztatów były panie: Karolina Kowol-Drażyk, Bożena Szlufik. Po warsztatach goście wraz z uczniami i nauczycielami z naszej szkoły uczestniczyli w wycieczce do Tarnowskich Gór. Opiekunami byli pani Joanna Czech i Aleksandra Widera.

W poniedziałek 2 grudnia odbyły się pierwsze zajęcia w ramach Unijnego programu edukacyjnego Erasmus plus. W szkolnej stołówce uczniowie SP-1 oraz zaproszeni goście z kilku europejskich krajów pod opieką nauczycieli, mieli okazję nauczyć się wypieku pysznych, świątecznych ciasteczek. Dzieci, niektóre po raz pierwszy, poznawały proces ich pieczenia. Z wielką radością wałkowały przygotowane wcześniej ciasto. Wycinały foremkami ulubione kształty, często związane z motywami Świąt Bożego Narodzenia, z uwagą obserwowały proces ich pieczenia. Gotowe ciasteczka dekorowały mając do dyspozycji mnóstwo jadalnych ozdób. Pieczenie ciasteczek sprawiło uczniom wielką radość, a jednocześnie w sposób miły i praktyczny utrwaliło regionalne świąteczne tradycje. Koordynatorami „ciasteczkowej akcji” były panie: Bożena Szlufik, Anita Górecka, Karolina Kowol-Drażyk oraz panie z Koła Gospodyń Wiejskich w Marklowicach.

Zagłosuj na logo Erasmusa +. Informacje o logowaniu obok.

Strona do głosowania poniżej

https://padlet.com/mkyselova/europeanfinal